Viktväst för barn

Viktväst för barn

En viktväst, det är en väst som är full med vikter. Det är ett bra komplement för både vuxna och barn inom olika sorters träning. Det finns ingen specifik viktväst för barn, men det finns de som väger mindre som kan passa bra.

Ett exempel på en sådan är Abilica viktväst 3kg. Tänk bara på att barn inte ska träna lika hårt som en vuxen. Viktvästar är bra för att öka belastningen under träning. Det gör att du får ut mer av din träning. Med en viktväst så är det lättare att öka styrka och kondition på ett snabbt sätt.

Fördelar med att använda en viktväst

Det finns flera fördelar med viktväst för barn och vuxna. Dels så är det ett bra sätt att göra träningen lite tyngre, lite mer utmanande och lite mer effektivare. Att använda en viktväst är skonsamt för kroppen. Det då det blir en jämn belastning runt överkroppen. En stor fördel att ha en viktväst på, när du tränar, det är att du har fria armar. Det gör att du kan använda dem för olika moment. En viktväst ger en ökad belastning. När du tar av den och springer utan den, så kommer du att kunna springa snabbare samt vara mer uthållig. En viktväst kan du även ha på dig när du inte tränar. Det fungerar även att använda den i din vardag. Den ger bättre hållning.

Börja träna med viktväst

Oavsett om det är viktväst för barn, eller för vuxen, så är det bra att vänja in din kropp vid den. Det ger din kropp extra belastning så börja med lätta pass. Det kan även vara bra att använda dig av viktvästar med lägre vikter till att börja med. Det finns en viktväst där du kan styra vikten själv mellan 0,5 kg till 10 kg.

Vi rekommenderar denna viktväst från inSPORTline om det är för ett barn, eller ungdom, som vill börja lite lätt med träning med extra belastning. Det fungerar även bra med en Abilica viktväst 3kg. Genom att justera vikterna själv så kan du komma igång att träna med en viktväst. Se bara till så att du har en jämn viktfördelning.

Det är även bra att ha rätt sorts teknik och hållning när du har på dig din viktväst. Du ska ha en hållning och teknik som du brukar ha, rak i ryggen, upp med bröstkorgen samt att du bör vara avslappnad i axlarna. Blicken ska vara riktad uppåt eller långt fram.

Vilken vikt passar dig?

Alla former av träning bör anpassas efter individen. Barn och unga ska inte träna lika hårt som vuxna. När det gäller träning med viktväst för barn, eller viktväst för vuxna, så bör den anpassas efter den som ska bära västen. Det du bör utgå från är vad du har för fysik samt vad du har för mål. Sedan beror vikten på västen även en del på hur vältränad du är samt vad det är du har tänkt träna medan du har västen på. Det är skillnad på att promenera och att springa eller köra kampsport. Det finns ofta smarta tabeller du kan kika i för att hitta rätt sorts viktväst med rätt tyngd för dig.

Vilka viktvästar passar bäst för barn?

Barn har inte växt färdigt och bör därmed inte ha för tung belastning när de tränar. Men det finns viktvästar som inte väger så mycket, som de kan testa. Ett alternativ är som sagt en viktväst från inSPORTline. I denna väst finns det justerbara vikter som går från 0,5 kilo – 10 kg. Det går i steg om 0,5 kilo.

Totalt finns det 20 vikter till denna väst. Västen kan även justeras, så en storlek passar alla. En annan bra viktväst för barn är Abilica viktväst 3kg. Den väger just 3 kilo, men det går att ta ur två av de halvkilos viktpåsar som finns, för att göra västen lättare. Ett tredje alternativ är Viktväst inSPORTline Klaper 5kg. Denna går dock inte att justera med vikten, utan det är 5 kilo som gäller. Den sitter bekvämt på kroppen och passar bra för löpning, kroppsviktsträning samt andra aktiviteter.

Skada dig inte

En kropp som inte är van vid extra belastning kan så klart påverkas av att du sätter på dig en viktväst med extra kilon. Du bör inte gå ut för hårt med din träning, utan börja med lägre vikter och även kortare träningspass. Sedan kan du vänja kroppen vid ökad belastning genom att addera fler vikter eller genom att köpa en tyngre väst. När det gäller barn och viktväst så bör det användas med förstånd. Barnet växer fortfarande och ska inte träna allt för hårt eller med för mycket extra vikt. Dock kan det justeras i takt med att barnet blir äldre och får en bättre fysik.

Join the discussion